Blessure update: hoe gaat het nu?

Inmiddels ben ik al weer een paar weken nagenoeg uit de running (pun intended) vanwege hielspoor (eigenlijk peesplaatontsteking). Ik bedacht me dat het wel weer eens tijd was voor een update. Dus bij deze, een blessure update.

Met mijn hielspoor gaat het eigenlijk best goed. Ik heb een tijdje zeer actief mijn oefeningen gedaan en die hebben hun vruchten afgeworpen. Ik merk dat ik steeds minder tijd maak voor mijn oefeningetjes, maar dat is eigenlijk alleen maar goed nieuws: ik heb ze dus blijkbaar niet meer nodig.

Wel staat mijn hardlopen vanwege die stomme hielspoor al een paar weken op een zeer laag pitje. Nu ben ik weer enigszins begonnen. Wel erg langggzzzaaaaam, wat redelijk moeilijk is voor mij, maar de happiness dat ik weer kan lopen is vele malen groter!

Hielspoorupdate2
Links: 6:06 min/km | Rechts: 5:58 min/km

Begin vorige week liep ik mijn eerste 3,5 km met een pace van iets over de 6 minuten per kilometer. Afgelopen vrijdag liep ik 4 km met een pace van iets ónder de 6 min/km. Het voelde alsof ik veel harder liep, maar toen ik op mijn Garmin keek, zag ik dat ik constant rond de 6 min/km bleef. Dat is wel lastig, aangezien ik de 10k op de Océloop met een gemiddelde van 5 min/km liep, met gevoelsmatig ongeveer dezelfde inspanning. Mijn conditie is er in de afgelopen tijd dus wel een stuk op achteruit gegaan.

Maar vanaf nu kan het eigenlijk alleen maar beter gaan, ervan uitgaande dat ik geen terugval krijg. Ik probeer nog niet te veel na te denken over die halve marathon in maart, want voordat ik het weet ben ik alweer te hard van stapel aan het lopen. Dat moeten we niet hebben!  Ik ga daarom netjes (en langzaam!) opbouwen qua afstand en snelheid. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik niet meer dan 10% verder mag lopen dan de vorige run, en daar ga ik me sowieso aan houden.

Overigens heb ik nu natuurlijk mijn badpak en zwembrilletje in huis, en vriendlief gaat de tacx binnenkort voor me opzetten. Ik heb naast het hardlopen dus voldoende trainingsopties achter de hand.

Add a Comment