Fysio update: sporttest & fysio oefeningen

Fysio exercises gopro

In mijn vorige blog kon je al lezen hoe ik de overstap maakte van fysio nummer 2 naar fysio nummer 3. Inmiddels zit ik alweer een paar maanden bij fysio 3. Het hele traject begon met een sporttest. Eentje waar je écht wat aan hebt, dus vandaar dat ik er een blog aan wijd.

Ik werd dus op aanraden van de sportarts naar Fysio 3 gestuurd. Hij is namelijk een professional op het gebied van sporters die erg nauw betrokken is bij de atletiekvereniging. Aangezien hardlopen mijn grote probleem is, is dit wel een handige bijkomstigheid. De eerste afspraak was uiteraard even kennis maken: “Hoi ik ben Carlijn and I suck at running“. Gelukkig zag ook hij al snel enkele issues, dus werd voor afspraak 2 de sporttest ingepland.

De sporttest (die overigens een specifieke naam heeft die ik helaas niet meer weet) houdt in dat gericht gekeken wordt naar hoe sterk bepaalde spieren zijn. Zo wordt bijvoorbeeld met een krachtmetertje gemeten hoe sterk de quadriceps zijn, en met een soort geodriehoek wordt gemeten hoe flexibel de kuitspieren zijn. Deze cijfers worden ingevoerd in een computerprogramma en worden vergeleken met leeftijds- en sportgenoten. Op basis daarvan worden conclusies getrokken of bepaalde spieren bijvoorbeeld zwakker zijn dan die van een gemiddelde hardloper in mijn leeftijdscategorie.

Kijk, daar hou ik van: dikke vette cijfers waar je niet omheen kunt. Want alle andere fyio’s kijken met een semi-kritische blik naar je lijf, zien meteen hét probleem en geven je dan wat random oefeningen om dat probleem op te lossen. Op basis van die sporttest kun je juist super gericht gaan trainen op de spieren die problemen opleveren.

Uiteraard ging hier bij mij weer iets mis.

Op de een of andere manier vond mr Fysio dat LINKS mijn geblesseerde been was, en niet rechts. Natuurlijk zitten links ook pijnlijke plekken, maar dit komt in feite allemaal door mijn rechterbeen. Alle voorgaande fysio’s constateerden rechts, de sportarts constateerde rechts, maar toch besloot Mr Fysio om van links mijn geblesseerde zijde te maken.

Dus nu heb ik sporttest resultaten van links. Mijn goede been. ARGH!

Natuurlijk heb ik dit aangegeven. Zijn letterlijke reactie: “Ik neem de resultaten zoals ik/wij die gezien heb mee in het trainingsprogramma wat volgt zodoende je rechterbeen zeker ook aan bod komt.”

Ja, fijn: “… ook aan bod komt”. Het gáát juist om mijn rechterbeen, verdorie.

Maar goed. It is what it is.

Wat betreft de resultaten waren er wel enkele bijzonderheden: Ik scoorde bijvoorbeeld een schitterende 0% (slechter kan dus niet) in de Gastrocnemius Flexibility, oftewel de flexibiliteit van de kuitspier. Mijn quadriceps zijn tevens niet sterk genoeg (46%). Verder waren alle punten rondom de core stability ronduit slecht (gemiddeld 33%) en scoorde ik een zeer matige 52% op het gebied van leg stability. Die laatste twee zorgen dus voor het grootste gezeik, en de eerste is de reden dat ik nog wel eens last heb van hielspoor.

Dit is dus allemaal gemeten op links. Kans is groot dat rechts nog veel slechter scoort dan links.

Like I said: resultaten waar je dus écht iets aan hebt. Ik was namelijk in de veronderstelling dat mijn core best prima ontwikkeld was (niet dus) en dat ik door mijn sportieve verleden, inclusief mijn huidige wielrennen, toch wel flinke, sterke quadriceps zou moeten hebben (ook niet dus).

Fun Fact: Mijn BMI was volgens de test een aandachtspunt. Ik scoorde 62% en zou dus moeten afvallen. Mr Fysio riep al meteen dat dat de grootste bullshit was, en dat ik daar echt niet op moest letten. Maar goed, zo zie je dus dat BMI, een wat mij betreft flink achterhaalde methode, nog steeds “actueel” is in bijvoorbeeld zo’n test.

Sporttest fysio stretch exercises GoPro

Anyway: ik werd dus naar huis gestuurd met een bult gerichte oefeningen om de bovenstaande punten allemaal te verhelpen. En met een bult oefeningen bedoel ik ook écht een bult oefeningen. Zowel kracht- als stretch oefeningen. Twaalf stuks, waar ik dus gemakkelijk een uur en een kwartier per keer mee bezig ben. Maar ik vind het heerlijk. Het is een complete workout, en ik merk daarna ook écht dat ik iets gedaan heb. Vooral de eerste weken kon ik amper lopen van de spierpijn na mijn oefeningen. LOVE IT!

Dus dat is de huidige status. Binnenkort weer terug naar Mr Fysio om de oefeningen te laten opfrissen, aangezien ik merk dat mijn lichaam eraan begint te wennen (lees: nauwelijks tot geen spierpijn meer).

Add a Comment