Halve Marathon Venloop

Venloop

Een van de leukere en drukst bezochte hardloop events in Limburg? De Venloop zal absoluut hoog in dat lijstje staan. Het lijkt me dus erg leuk om mee te lopen met een dergelijk event, ware het niet dat de startbewijzen voor de Venloop in begin Augustus al compléét waren uitverkocht. Haha, niet voor moi! Dankzij wat connecties (nou ja, connecties van vriendlief), heb ik namelijk een inschrijving voor de Venloop. En dan niet voor de 10k, maar voor de HALVE MARATHON!

Yep, een halve marathon. 21,1 km. Nu had ik natuurlijk voor de 10k kunnen gaan. Maar als ik 10 kilometer zonder echte goede training in 50 minuten kan lopen, dan moet ik over vijf maanden toch wel méér kunnen dan een 10k. De optie die dan overblijft? De halve marathon. Klinkt ook meteen een stuk gaver, zo’n halve marathon: een marathon, maar dan de helft.

Halve marathon venloop

Toen ik anderhalve maand geleden bij Runner’s World was, lagen er allemaal trainingsschema’s bij de kassa. Gratis en voor niks. Het trainingsplan voor de 21,1km ging mee de tas in, maar ik had niet gedacht dat ik ‘em al zo snel kon gaan gebruiken. Maar dat moment is nu dus gekomen. Het schema zorgt ervoor dat je in 12 weken wordt klaargestoomd voor de halve marathon met een mix van LLD (Lange Langzame Duurloop), DL (Duurloop), SDL (Snelle Duurloop) en IV (interval) trainingen. De Venloop vindt plaats op 20 maart, dus ik heb nog ruim 5 maanden de tijd voordat ik aan de start mag verschijnen. Dat komt goed uit.

Update: Ik heb gesproken met mr. Fysio en het Runner’s World schema lijkt ‘em geen goed plan. Hij vindt drie maanden te snel voor mij en hij verwacht dat ik me met het bovenstaande schema in mijn enthousiasme naar de vernieling loop. Hij heeft sowieso een hekel aan alle voorgekauwde hardloopschema’s, aangezien ze geen rekening houden met zaken als conditie, gewicht, blessures, looptechniek etc. Daar heeft hij natuurlijk wel een punt. Nu moet ik dus zelf een hardloop schema gaan schrijven waarmee ik in 5 maanden naar een 21,1 km toe werk.

Hoewel finishen natuurlijk mijn eerste prioriteit is, wil ik bij voorkeur ook nog een fatsoenlijke tijd neerzetten. Die 5 minuten per kilometer die ik bij de Océloop liep, wil ik ook vasthouden als ultieme richttijd bij de halve marathon. Erg ambitieus voor een beginner zoals ikzelf, ik weet het. Ik heb me dan ook in geschreven in de finishgroep 1:45:00 – 2:00:00. Dit betekent dat ik verwacht dat mijn gemiddelde pace zal liggen tussen ongeveer 5:00 minuten per kilometer tot 5:40 minuten per kilometer. Dat lijkt me te doen.

I’ll keep you updated!

Add a Comment