Hielspoor oplossen

Zoals je hier hebt kunnen lezen, is mijn hielspoor weer terug. Zes jaar geleden, toen ik nog studeerde, werd ik ook al eens verrast door deze onplezierige blessure, en nu is het weer raak. Ergens is het wel goed dat ik het al een keer heb gehad, want ik heb meteen actie ondernomen. Nou ja, niet meteen. Eerst heb ik een potje lopen janken in mijn bed, omdat mijn lichaam op de een of andere manier constant weer een nieuwe blessure ‘verzint’ zodat ik niet kan hardlopen.

Omdat ik meteen ben begonnen met het onderstaande stappenplan, is het lichamelijke ongemak momenteel niet heel erg groot. Het mentale aspect is echter groter dan ooit. Het lijkt of iedereen om mij heen doodleuk kilometers maakt, marathons rent en traint voor de halve marathon waar ik ook voor aan het trainen zou moeten zijn. En dat is niet leuk. Helemaal niet leuk zelfs. Mijn motivatie is gigantisch, ik wil zó ontzettend graag, maar mijn lichaam laat het niet toe. En dat is letterlijk om te huilen.

Maar goed, daar schiet ik natuurlijk ook niks mee op, dus ik heb mezelf weer bij elkaar geraapt en ben gaan zoeken naar oplossingen. De drama verhalen heb ik geprobeerd te negeren en ik ben me gaan richten op de succesverhalen. Urenlang heb ik gelezen over hielspoor en ik heb een aantal mogelijke opties gevonden die het herstel zouden moeten bevorderen. Om eventuele mede ongelukkigen te helpen die ook last hebben van dit vervelend kwaaltje, heb ik maar even op een rijtje gezet wat ik momenteel aan het doen ben om mijn hielspoor te “genezen”.

(PS. Ik noem het voor het gemak maar even hielspoor, maar dat is het meestal niet. Ook in mijn geval denk ik dat het een peesbladontsteking / peesplaatontsteking is, wat vaak onder de term hielspoor wordt gegooid. Lees hier meer over het verschil tussen peesbladontsteking en daadwerkelijke hielspoor).

1) Rust

Yep, daar kom je dus niet onderuit. Ik heb netjes rust gepakt en anderhalve week niet hardgelopen. Daarna heb ik één keer 3,5 km gelopen en nu zit ik weer in een rustperiode. Ook heb ik zo weinig mogelijk rondgewandeld, zo weinig mogelijk op blote voeten of sokken gelopen en geen hakken schoenen gedragen. Binnenshuis leef ik op mijn Brooks hardloopschoenen, aangezien deze de juiste steun bieden, en naar mijn werk kan ik mijn New Balance sneakers dragen. Ideaal.

2) Koelen

Ik lees wisselende verhalen over koelen: de een zegt dat het niets doet voor het herstel terwijl de ander er wel baat bij heeft. Ik werk momenteel volgens het principe: baat het niet, schaadt het niet. Ik zit dus regelmatig met een cold pack (wel netjes in een handdoek gewikkeld) op de bank, om de onderkant van mijn voet en hiel te koelen.

3) De tennisbal (de belangrijkste!)

Tennisbal

Mijn tennisbal en ik zijn grote vrienden. Het masseren van de onderkant van de voet, de peesplaat, kan namelijk een positief effect hebben op het herstel. Dit masseren kan gemakkelijk met een tennisbal. Het enige dat je hoeft te doen is je voet op de tennisbal zetten en op-en-neer bewegen zodat de bal onder je voet rolt. Dit kan best pijnlijk zijn maar dat is geen probleem. Die peesplaat moet weer soepeltjes worden, de spanning moet eraf, en dat kan met die tennisbal. Ik sta dan ook de halve dag met mijn voet over die tennisbal te rollen: tijdens het tandenpoetsen, tijdens het film kijken op de bank, voor het slapen gaan, ’s ochtends na het opstaan, tijdens het bloggen, noem maar op. Rol-rol-rol.

4) Ontstekingremmer

Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van medicijnen, maar in dit geval klinkt het nogal logisch: een ontstekingsremmer kan ontstekingen remmen. Daarom heb ik Voltaren Emulgel aangeschaft en spaarzaam aangebracht op de pijnlijke voet. Let op: spaarzaam. Zodra de pijn afnam, ben ik er mee gestopt. Na mijn allereerste hardlooprondje voelde ik de pijn weer een beetje opkomen, dus heb ik weer een dun laagje op de onderkant van mijn voet aangebracht. ­­Volgens de bijsluiter mag je Voltaren Emulgel vier keer per dag gebruiken, maar ik zit op 1x per twee dagen tot 1x per dag.

5) Stretchen

Het rekken van de kuitspier en de peesplaat zou een positief effect hebben op de genezing van hielspoor. Ik stretch dus dagelijks (voorzichtig) mijn kuitspieren door deze oefening te doen, en tevens mijn peesplaat op deze manier.

 

Dit is dus mijn eigen hielspoor stappenplan. Ik volg dit momenteel zo’n 2,5 week en het gaat eigenlijk heel erg goed. Ik heb er zo in het dagelijks leven eigenlijk weinig tot geen last meer van, maar écht beginnen met hardlopen durf ik nog niet. Ik ben bang dat ik te snel weer begin met lopen en daarmee mijn eigen ruiten ingooi. Dat zou zonde zijn.

Ik heb er wel vertrouwen in dat dit goed komt, maar ik hoop alleen dat dit snel genoeg gebeurt zodat ik kan gaan trainen voor mijn halve marathon.

Hielspoor behandeling, hielspoor behandelen, wat te doen bij hielspoor

Add a Comment