Van hamstring naar hielspoor

Inmiddels zijn we weer anderhalve week verder sinds ik schreef over mijn hamstring blessure (die overigens geen hamstring blessure bleek te zijn). Tijd voor een update!

Ik schreef dus dat ik mr Fysio had gemaild met de vraag wat ik met mijn hamstring “pijn” aan moest. Ik beschreef precies hoe het allemaal aanvoelde zodat hij voldoende informatie zou hebben om een te bepalen wat ik er mee moet doen. De dag erna kreeg ik al antwoord en diezelfde middag hebben we nog even gebeld. Wat bleek: mijn hamstring blessure zit niet in de hamstring, maar in de triggerpoints in de bil. Waar het op neerkomt is dat het met stretchen helemaal over moet gaan.

Top. Als een malle gaan stretchen dus. Nóg beter: die triggerpoints kunnen geen kwaad, dus ik kan er mee door lopen. Zit het dan eindelijk een beetje mee… ?

Nee. Dat dan weer niet.

Ik ben dus inderdaad gaan stretchen. En het ging inderdaad een stuk beter. Maar je gelooft het niet: één dag later word ik ’s ochtends wakker met een vervelende pijn onder mijn voet/hiel. Hielspoor.

@*(%^!&@*&!%

Injury

Ik weet precies hoe zoiets aanvoelt, want ik heb het een jaar of zes geleden ook gehad. Toen was ik echter geen fanatiek hardloper en is het uiteindelijk vanzelf weer weg gegaan. Ik kan me niet meer herinneren hoe lang dat heeft geduurd, maar ik heb er toen weinig voor gedaan. Maar nu is het dus weer terug. Ik heb weinig gelopen de afgelopen dagen, dus daar heeft het volgens mij niet aan gelegen. Ik gok dat mijn 2×5 minuten durende wandel-sessie op de loopband, op mijn ultiem oude en slechte Zumba/fitness schoenen van Puma, de trigger is geweest. Maar helemaal zeker weet ik het niet.

Hoe het ook zij: mijn hielspoor is terug. Na een grote emotionele break down (waarom dit, waarom ik, WAAROM?!), ben ik maar eens gaan googlen naar oplossingen. Daar werd ik ook niet echt vrolijker van. Er is geen medicijn, oplossing, training of oefening die zekerheid op genezing biedt. Fuck it. Dat heb IK weer. Daarnaast zijn er tig mensen die na jaren nog steeds last hebben. De moed zonk me al in de schoenen. Toch heb ik mezelf weer bij elkaar weten te rapen en ben ik begonnen met tig dingen die het herstel zouden moeten bevorderen.

Ik zal nog een aparte post wijden aan alles wat ik aan het doen ben om weer helemaal hielspoor-vrij te worden, maar ik heb vandaag (anderhalve week later) mijn eerste hardlooprondje weer gemaakt. 3,5 kilometer. Het zit nog niet helemaal snor met mijn rechtervoet, maar het is in ieder geval weer een beginnetje. Ik wil eigenlijk over twee weken beginnen met mijn halve marathon training schema, en ik hoop écht dat dat gaat lukken. Maar wanneer mijn voet het niet toelaat, dan kan ik alleen maar meer rust pakken.

Of die halve marathon in maart dan nog gaat lukken? Daar wil ik nog even niet over nadenken.

Add a Comment