Mijn eerste zwemtraining!

swim
Ingang zwembad: “No balls no glory”.

Nu mag het. Nu mag ik ein-de-lijk officieel zeggen dat ik aan het trainen ben voor een triathlon.  Mijn eerste zwemtraining is namelijk een feit! Nou ja, een training wil ik het niet noemen. Het was meer een “wat kan ik eigenlijk” testje, zodat ik een 0-meting heb. Vanuit daar kan ik gaan verbeteren. Want verbetering is nodig, drastisch.

Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik bijna niet was gegaan. Zondagochtend heb ik welgeteld anderhalf uur getwijfeld voordat ik daadwerkelijk in de auto stapte om naar het zwembad te gaan. Zo’n badpak is al weinig flatteus, en daarnaast ga je natuurlijk volledig áu naturèl zonder make-up. De laatste keer dat ik 100% make-uploos onder de mensen kwam, was in Azië. Maar dat is toch anders dan in Nederland. Of België, in mijn geval, want daar ligt het zwembad. Verder heb ik natuurlijk nooit fatsoenlijk gezwommen, dus ik loop constant met idee dat iedereen me gaat aanstaren en uitlachen over mijn belabberde zwemtechniek.

Ik had niet verwacht dat ik zo onzeker zou zijn.

Uiteindelijk, na anderhalf uur miepen, heb ik mezelf streng toegesproken: Ik zal toch ééns moeten gaan en die andere mensen hebben wel wat beters te doen dan mij uitlachen of aanstaren. Uiteindelijk ben ik dus in de auto gestapt.

Uiteraard gaat mijn Garmin Fenix 3 gezellig mee.

Ik koop een trimbaankaartje, wat betekent dat ik binnen 90 minuten weer terug bij het poortje moet zijn. Tijd zat. Ik ga met het idee om 2km te zwemmen, de afstand van een halve Ironman, om te kijken waar mijn 0-punt is. Dat punt ligt eigenlijk op een prima niveau, maar potverdikkie dat zwemmen is echt zwaar!

Ik doe voornamelijk schoolslag, maar af en toe probeer ik ook een lengte borstcrawl te doen. Tijdens mijn eerste keer borstcrawl verzuip ik halverwege het zwembad zo’n beetje: WOW wat is dat zwaar. Mijn ademhaling is belabberd en mijn stroke efficiency kan ook flink omhoog. Er is werk aan de winkel!

Uiteindelijk leg ik 2000 meter af in 49 minuten en 18 seconde. Mijn geliefde Garmin houdt alles netjes bij, dus ik hoef geen klok te kijken onder het zwemmen. Ideaal! Hier wat statistiekjes:

Swim1Mijn pace is dus hoelang ik doe over 100m zwemmen. De strokes zijn het aantal slagen per lengte (25m in mijn geval) en de SWOLF is een efficiency score. Deze wordt als volgt berekend:

Aantal seconden over 25m zwemmen + aantal slagen per lengte van 25m = SWOLF score

Hoe lager de SWOLF, hoe beter. Die van mij is 53. Een goede score voor een 25m bad is tussen de midden 30 en begin 40. Kortom: er valt nogal wat te verbeteren.

Swim2
Statistieken. (Best pace is een meetfout, want dat lijkt me onmogelijk)

Maar goed, eigenlijk ben ik best wel tevreden. Vanuit hier kan ik gaan trainen op techniek, waardoor de snelheid uiteindelijk ook zal toenemen.

Op naar die SWOLF van 35!

PS1: Ja, ik heb giga spierpijn momenteel, vooral in mijn nek. Mijn lichaam is obviously niet gewend aan zwemmen.
PS2: Ja, eigenlijk is het niet goed wat ik heb gedaan: ik ben voor een eerste keer veel te hard en ver gegaan. Maar ik ben weer zo iemand die graag een soort 0-meting wil hebben. Vanaf nu ga ik gericht trainen, en niet meer zo snel mogelijk 2k zwemmen.

Add a Comment