Training diary: 03/12 – 09/12

triathlon diary blog

De sportweek zit er weer op! Het was een redelijk druk weekje en ik heb ook deze week weer één training geskipt. Ik merk dat mijn lichaam toch een beetje moe begint te worden, dus dan is een extra rustdag niet verkeerd.

Mijn week:

Zo

Ma

Di

Wo

Do

Vr

Za

Tech Run Strength Steady Bike Easy Run Rust Brick: Bike-Run Strength

Zondag: sunday runday

Die ochtend kijk ik uit het raam. De wederhelft is dapper op zijn fiets gestapt om te mountainbiken met zijn club, maar ik besluit mijn 1u15m looptraining toch nog maar even uit te stellen. Volgens de weersvoorspelling zou het in de namiddag droog zijn. Die middag ga ik nog met een vriendin wat drinken (droge witte wijn), en delen we als snack ook nog een romig pompoensoepje en een bordje kaas. Als ik terug kom, is het nog stééds niet helemaal droog. Verdulleme.

Toch ga ik naar buiten: 1u15m zone 1 met 1 minuut sprints in zone 3. Mijn hartslag is nog hoger dan normaal. Ik weet niet of dit ligt aan mijn niet zo ideale voeding vooraf, of aan het feit dat ik niet meer zo goed herstel na de sprints in zone 3. Uiteindelijk eindig ik mijn run in, jawel, de regen.

Maandag: kracht @ Loods 37

Het is weer tijd voor de krachttraining. Direct na het werk ga ik richting Loods 37 fitness om een lekker effectief sportuurtje eruit te knallen. Vandaag is een 3×20 dag. Dus 20 herhalingen, en dit drie keer. Dit bestaat uit:

5 minuten fietsen (warming up) – buikspieren – leg press – rug – triceps – chest press – planken (1 min. gewoon, 2×30 sec. side) – lunges – stretchen.

Na afloop wil mijn lichaam friet. Het krijgt zuurkoolstamppot.

Dinsdag: een uurtje tacxen

Vandaag staat er een uurtje tacx op de planning in zone 1 en 2. Met Pretty Little Liars op de iPad voor me is zo’n tacx ritje helemaal prima. Die serie heeft volgens mij 7 seizoenen met tussen de 22 en 25 afleveringen per seizoen. Ik kan dus nog wel even vooruit.

Grappig detail over hoe erg ik in de training-modus zit: we kregen de uitnodiging binnen voor het personeelsuitje / kerstdiner. Uiteraard zou ik dit niet afzeggen vanwege een training, maar ik checkte wel meteen mijn schema en wist dus meteen hoe ik zou schuiven om de boel goed door te laten lopen. Aangezien de personeelsfeestjes altijd erg gezellig (en gevuld met alcohol) zijn, heb ik besloten om het bij één wijntje te houden en dus zelf te rijden. Alcohol in combinatie met de dag ervoor 2u40m fietsen en de dag erna 1u10m hardlopen lijkt me geen goed idee ;)

Woensdag: rustdag, oh nee, hardloopdag

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik vandaag een rustdag heb. I am wrong. Er staat een easy run van slechts een half uurtje op de planning. Als je echter eerst het idee hebt om lekker onder een fleece dekentje flutprogramma’s op tv te kijken, kun je bedenken dat de motivatie om naar buiten te gaan in deze helse kou ontzettend afwezig is. Uiteindelijk ga ik toch en is het een prima run. Natuurlijk wel Z1, dus het is praktisch wandelen.

Inmiddels kan ik wel melden dat ik de lage snelheden enigszins heb geaccepteerd. Ik irriteer me wel regelmatig mateloos als mijn Garmin me terugfluit omdat mijn hartslag te hoog is, maar dit zal sowieso altijd het geval blijven. Ik kan nu eenmaal geen lekker tempo vinden in zone 1.

Vrijdag: beetje fietsen, beetje lopen

Ik begin vandaag extra vroeg en neem een half uurtje vrij. Resultaat: ik kan om 13:00u naar huis. Ik besluit dat ik tot 14:00u mag lunchen en chillen, en daarna moet ik de fiets op. Uiteindelijk wordt het half 3 maar ik stap netjes de tacx op voor een uurtje fietsen. Ik doe het wel redelijk rustig aan aangezien ik daarna nog 40 minuten mag hardlopen.

WIN: Hardlopen terwijl het licht is. Het is koud en guur, maar het zonnetje piept af en toe tussen de wolken door en ik kan eindelijk weer eens een keer ZIEN waar ik loop. Ik maak een lekker rondje rondom het water. Ik heb wel wat last van mijn rechterkuit, maar die pijn verdwijnt ook weer tijdens de cooling down. Ik besteed er weinig aandacht aan: na deze run hoef ik aanstaande woensdag pas weer te lopen. Genoeg pauze voor een pijnvrije kuit (hoop ik).

Zaterdag: No strength

Ik hou niet van een verplichte training op zaterdag. Dit is mijn vrije dag verdulleme. Om eerlijk te zijn had ik een looptraining (lekker buiten in het licht, lovely) nog wel willen doen, maar ik ga echt niet naar de sportschool rijden (in totaal 40min. heen en terug) om daar een uurtje te sporten. Aangezien ik ook merk dat mijn lichaam een beetje moe begint te worden, weet ik stiekem dan ook al de hele week dat ik de krachttraining van vandaag ga skippen. Sorry, not sorry.

Volgende week:

Volgende week wordt een relaxte week, met een personal highlight op woensdag: 3km test run, oftewel best effort, oftewel lekker hard! Ik hoop dus dat de sneeuw een beetje wegblijft en de temperaturen boven 0 blijven, want ik ga natuurlijk geen gebroken ledematen riskeren. Ook staat er geen brick gepland komende week. Op vrijdag mag ik lekker een uurtje naar de sportschool en zo rol ik dan relaxt het weekend in. I like it!

Zo

Ma

Di

Wo

Do

Vr

Za

Rustdag Strength Rustdag Test Run Easy Bike Strength Rustdag