Training Diary : 19/11 – 25/11

Hoera! Mijn eerste trainingsweek zit er op. Ik ben namelijk begonnen met een nieuw triathlon schema op basis van hartslag (waarvoor dank, Garmin). Ik heb gekozen voor het Olympic Triathlon schema met 4 trainingen per week. Olympisch betekent dus 1,5km zwemmen, 40km fietsen en 10km hardlopen. Ik ga de Olympische afstand trainen, zodat ik de Sprint zéker gemakkelijk aan kan #overnagedacht. Aangezien mijn zwemles pas vanaf januari gaan beginnen, heb ik alle zwemtrainingen in het schema vervangen door strength: oftewel ijzer pompen in de sportschool!

De eerste week ziet er als volgt uit:

Zo

Ma

Di

Wo

Do

Vr

Za

Rust Easy Run Rust Easy Bike Strength Brick: Bike-Run Rust

Hier lees je hoe mijn trainingsweek is gegaan:

Zondag – Rustdag

Het is heerlijk hardloopweer maar mijn schema begint met een rustdag. Hmm. Ik twijfel nog even om mijn hardloopsessie van maandag naar zondag te verplaatsen, maar ik besluit het toch niet te doen. Reden? Ik moet me maar eens gaan houden aan een schema. Van begin tot eind. No excuses.

Maandag – Super slow run in shitty weather

Tja, hier was ik dus al bang voor. Het is echt ongelofelijk schijtweer. Het is koud, het regent en het is donker. The old me was in dit weer écht niet naar buiten gegaan voor een hardloopsessie. The new me wel. Gewapend met zaklamp en regenjasje trotseer ik de duisternis, kou en regen. Eigenlijk valt het best wel mee. De stap over de drempel naar buiten kost me meer moeite dan álle opvolgende stappen die ik zet tijdens de run.

Op de planning staat het volgende:

  • Warm up : 5-10m
  • Run: 20m (Z1)
  • Cool down: 5-10m
  • Stretch

Een run in zone 1. Hmmm. Deze laagste hartslagzone loopt bij mij tot 149 bpm. Is hardlopen met zo’n lage hartslag überhaupt mogelijk? Antwoord: niet echt. Constant loopt mijn Garmin te mekkeren dat ik te hoog zit qua hartslag en telkens moet ik weer langzamer gaan lopen en geduldig wachten tot ik het trilsignaal krijg dat ik weer in de juiste hartslagzone zit. Zo gaat het dus de hele run. Irritant.

Na afloop kijk ik hoever ik heb gelopen. Jezus. Nog geen 3 kilometer. Uiteindelijk wandel ik naar huis en eindig ik na in totaal 33 minuten met zo’n 3,7 km op de teller. Belachelijk, maar stiekem eigenlijk wel goed voor mij.

Ik moet namelijk ook maar eens leren dat een training geen wedstrijd is. Dat ik niet alleen maar in zone 4 en 5 hoef te lopen. Sterker nog, dat is niet eens goed voor je lijf. Dus ja, dit langzaam lopen is goed. Maar het vóelt alleen nog niet goed. Working on that.

Dinsdag: Rustdag

Prima, want ik heb op maandag met de voorvoettechniek gelopen, dus mijn kuiten voelen een beetje pijnlijk aan. Vandaag staat daarom alleen mijn daily stretch op het programma.

Woensdag: Easy Bike

Oh no, wéér een Z1 training. Ik zet de tacx klaar, knal een aflevering Pretty Little Liars aan en ga van start. Hoewel ik ook hier weer regelmatig het signaal krijg dat ik een hartslagzone te hoog zit, bevalt het Z1 fietsen me beter dan het Z1 lopen. Ik moet alleen niet te veel naar mijn snelheid kijken, want die is weer bedroevend laag. Ik tik gemiddeld een snelheid tussen de 18 en 20 km/u aan. Aargh. Uiteindelijk duurt met rit een uurtje en stap ik met een voldaan gevoel van de fiets. Op Strava specificeer ik in de naam van de rit wel nog even dat het een zone 1 rit is, gewoon om even duidelijk te maken dat dit niet mijn normale snelheid is.

Die snelheid accepteren is een proces, zullen we maar zeggen.

Donderdag: Strength

Officieel is vandaag zwemdag, maar ik heb alle zwemtrainingen in het schema dus vervangen door krachttraining. Na het werk rijd ik meteen door naar de sportschool. Ik ben moe, heb honger en heb totáál geen zin. Toch pers ik er een training uit. Niet te heftig qua benen, want morgen staat een brick training op de planning. Mijn training in een notendop:

Warming up (Crosstrainer) – Buikspieren – Bovenbenen – Triceps –  Rug – Chest press – Leg press – Planken (front + side).

Daarna race ik naar huis om een berg friet naar binnen te werken.

Vrijdag: Brick training

Mijn eerste brick training, uiteraard weer in zone 1. Ik leg mijn hardloopspullen naast mijn fiets en begin met een Z1 fietsrit onder het genot van weer een aflevering Pretty Little Liars. Oké, zone 1 op de fiets is wel te doen. Na 40 minuten stap ik af, kleed ik me razendsnel om en ga ik naar buiten om 20 minuten (+10 min. cooling down) te hardlopen. Dit is dus weer een regelrecht drama. Mijn Garmin jengelt ALL THE FRIGGIN’ TIME dat mijn hartslag te hoog is. Ik word er gewoon boos van. Nóg langzamer lopen is fysiek bijna onmogelijk. Uiteindelijk finish ik de loopsessie en verkort ik de cooling down naar 5 minuten. Ik ben er wel klaar mee voor vandaag, pffff.

Zaterdag: Rustdag

Vandaag weer een rustdag. Ik besluit maar eens op te zoeken hoe het zit met zo’n zone 1 run, en of meer mensen hier problemen mee hebben. Ik blijk niet de enige te zijn. Het kan echter drie tot zes maanden duren voordat je significant sneller wordt in een lage hartslagzone. Good to know. Ik zal dus doorzetten en al mijn zone 1 trainingen netjes uitvoeren zoals in het schema staat.

Vandaag gaat mijn tweede trainingsweek in. Dit staat op de planning:

Zo

Ma

Di

Wo

Do

Vr

Za

Strength Long Run Steady Bike Strength Build Run Brick: Bike-Run Rust

Uiteraard volgende week weer een nieuwe Training Diary waarin ik vertel hoe het me is vergaan.