Training diary: 26/11 – 02/12

Er zit weer een trainingsweek op, en een behoorlijk heftige, if you ask me. Volgens het schema had ik 6 dagen achter elkaar moeten trainen. Dit is niet helemaal gelukt.

Overigens zal ik eerst even uitleggen waarom mijn schema op zondag begint. Officieel gaat het namelijk van maandag t/m zondag, en niet van zondag t/m zaterdag. Ik hecht echter heeeeul veel waarde aan mijn vrije zaterdag na een weekje werken. Daarom wil ik die dag niet “bezwaren” met een brick training. Aangezien ik op vrijdag tot max. 15:00u werk, is het mogelijk om mijn brick op vrijdag te doen zodat ik zaterdag lekker vrij heb. Ideaal!

Anyway, terug naar het schema. Dit stond er op de planning:

Zo

Ma

Di

Wo

Do

Vr

Za

Strength Long Run Steady Bike Strength Build Run Brick: Bike-Run Rust

Zondag: not so much strength.

Ja, ik begin de week lekker. Mijn lijf is moe en ik kan me écht niet oppakken om naar de sportschool te rijden (15 tot 20 min. rijden vanaf thuis). Ik besluit naar mijn lichaam te luisteren en deze strength training lekker te skippen. Zeker omdat ik de komende vijf dagen élke dag aan de bak mag.

Maandag: long run

Ja heur, gaan we weer: hardlopen in Z1. Nog steeds niet mijn favoriet, maar ik begin er langzaam (pun intended) aan te wennen. Het probleem met langzaam lopen is dat mijn rechterbeen (a.k.a. knock knee, a.k.a. valgus knee, a.k.a. irritant scheef been) extra wordt belast. Hoe harder ik loop, hoe minder last ik heb. Hoewel de “run” vrij aardig gaat, heb ik na het lopen dus wel last van mijn rechterheup.
Jippeee -_-

Dinsdag: Steady Bike

Een grappige rit vandaag (die ik lastig kan beschrijven dus zie hier wat Garmin me heeft opgedragen):

  • Bike, Z1, 6 minutes, 95 RPM.
  • Bike swapping legs every 30 seconds, Z1, 3 minutes, 90 RPM.
  • Bike, Z2, 8 minutes, 75 RPM. • Bike, Z1, 2 minutes, 85 RPM.
  • Bike, Z1, easy spinning, 5 minutes.
  • Cool down, 5-10 minutes.

Ondanks dat ik last heb van mijn rechterheup, gaat het fietsen me prima af. Dit vind ik trouwens dus leuk aan dit schema: Je doet dingen die je normaal nooit doet. Met één been fietsen? Ooit gedaan? Nope, ik ook niet. Tot vandaag.

Woensdag: Krachttraining & Loods

Na het werk vertrek ik richting Loods 37 fitness. Zin? Nee. Maar ik ga toch. Uiteindelijk knal ik er een prima training uit. Tijdens het trainen kan ik nergens anders aan denken dan aan een groot bord friet. Je raadt het nooit: de wederhelft belt op en vraagt of we niet gewoon frietjes kunnen eten vandaag. Prima plan! Dus bij thuiskomst staat er een grote friet speciaal met broodje kroket op mij te wachten.

Dit gaat trouwens wel een dingetje worden. Al twee weken op rij frietjes eten nadat ik bij Loods 37 ben geweest. De volgende keer dat ik Loods 37 binnenloop, is frietjes waarschijnlijk the one thing on my mind. Ik ben mezelf aan het conditioneren, woepsss.

Donderdag: Yes! Hardlopen in Z2 en Z3

Yessss, eindelijk mag ik boven z1 gaan trainen. Vandaag staat een build run op het programma. Met nog fikse spierpijn van Loods 37 (die lunges zijn echt killing) ga ik in de kou en semi-regen naar buiten. Ik moet eigenlijk beginnen met core exercises, maar die laat ik lekker achterwege aangezien ik gisteren al genoeg buikspieren heb gedaan. Vervolgens 15 min. Z1, 8 min. Z2, 4 min. Z3 en dan weer terug naar Z1 en een cool down er achteraan.

Ja, Z2 en Z3 zijn ABSOLUUT meer mijn zones dan Z1. Ik heb eindelijk het gevoel dat ik snelheid maak. Vooral de Z3 is heerlijk: af en toe spring ik per ongeluk naar Z4 en moet ik een beetje inhouden, maar over het algemeen pak ik een lekker ritme. Na afloop heb ik het gevoel dat ik stukken met een pace van 5 min / km heb gelopen. Uhhh, nee dus. Normaal gesproken kon ik mijn pace prima bepalen, maar door al dat Z1 gezemel van de afgelopen weken is dat echt niet meer het geval.

Vrijdag: Geen zin in mijn brick

Ik ben moe en het is koud. Zodra ik thuis kom, heb ik voornamelijk zin om onder een fleece dekentje op de bank te gaan zitten. Maar er staat nog een brick op het programma, en niet te zuinig. Anderhalf uur fietsen (Z1 & Z2) en daarna nog 10 min. hardlopen (Z1). Ik denk erover om mijn training een dag te verplaatsen, maar al snel kom ik tot de conclusie dat ik daar morgen ontzettend spijt van ga hebben. Ik stap dus gewoon op de fiets, zet Pretty Little Liars aan gáán met die banaan.

Uiteindelijk maak ik mijn fietsrit netjes af en wurm ik me al zwetend in mijn hardloop outfit. Dat is een friggin’ hels karwei, kan ik je vertellen. Vervolgens al mijn verlichting en reflecterende shizzle om/aan en dan kan ik eindelijk naar buiten. Al zwetend naar buiten met een buitentemperatuur van rond het vriespunt is niet prettig. Gelukkig hoef ik maar 10 minuten te lopen. Daarna 10 minuten cool down, maar die skip ik. Cool ben ik na 1 minuut namelijk al in deze helse kou.

Die avond zit ik overigens als een ware koningin op de bank, met hapjes en een kriek biertje. Verdiend. Dubbel en dwars!

Komende week is de planning als volgt (met een training op zaterdag, verdulleme):

Zo

Ma

Di

Wo

Do

Vr

Za

Tech Run Strength Steady Bike Easy Run Rust Brick: Bike-Run Strength