X
    Categories: SportsTriathlon

Mijn winter sportregels + nieuw sportdoel!

Guess who’s (sort of) back!

Spoiler: ik ben het. Na een noodgedwongen sportpauze is dan nu eindelijk het moment aangebroken dat ik weer kan gaan bewegen. Het mag nog niet echt een naam hebben, want qua spieren en conditie heb ik flink ingeleverd door het hele hoogseizoen geen klap te (kunnen) doen. Maar goed, je moet weer ergens beginnen. Ik heb besloten om het rustig aan te pakken dit keer. En met rustig bedoel ik ook écht rustig, zodat ik blessures voor eeuwig vaarwel kan zeggen. Dus zie hier mijn sportregels die tot sowieso tot het einde van de winter van kracht zijn:

Hardloopregels

Qua hardlopen ga ik alléén maar (max.) 5K’s lopen. Niet meer dan dat. Uiteraard wel afwisselend qua invulling. Intervallen, tempo, jogging, you name it. Maar de afstand is maximaal 5K. Reden: de kans op blessures is gewoon een stuk kleiner als ik gewoon netjes maximaal 5K blijf lopen en geen interne pressure heb om op te bouwen. Ha. Daar is over nagedacht. Dit in combinatie met regel 2 moet gaan zorgen voor een blessurevrije winter.

En dat brengt ons bij regel nummer 2: bij pijn meteen stoppen. Die 5K is een maximum afstand, geen minimum. Zodra ik merkbaar last krijg van knieën, kuitspieren, heupen etc. : STOPPEN. Dit vind ik dus lastig. Ik zou met een gebroken been nog kunnen hardlopen, puur op karakter. Maar dat is dan ook meteen mijn grote valkuil. Vandaar regel 2.

Er is ook nog een regel nummer 3: de natural running techniek aanleren. Mijn lijf is gewoon scheef en moeilijk waardoor hardlopen áltijd een gekloot is (en zal blijven). Maarrr… de voorvoetlanding biedt uitkomst. Ik liep vorige week voor het eerst weer eens een fatsoenlijke trainingsloop en ik heb genoten. Ik liep niet, ik zweefde. I loved it. Reden? Die voorvoettechniek dus. Die is écht voor mij gemaakt. Dit wordt wel een kwestie van rustig (daar heb je ’em weer) opbouwen, want het is een echte aanslag op de kuiten. Maar goed, daar heb ik de hele winter voor om dat te fixen.

En dan door naar fietsen

Daar zijn regels niet echt noodzakelijk, want dit wordt gewoon een kwestie van “gaan wanneer ik zin heb”. Mijn fietsconditie is pleite, maar aangezien de winter eraan komt, heb ik ook niet veel tijd meer om deze weer op te bouwen. In het donker fietsen is namelijk niet mijn hobby en ik ben allergisch voor kou en regen. Dat wordt dus een projectje voor volgend jaar. Dus als ik deze winter af en toe op de tacx kan springen en verder misschien een paar keer een koffierit kan maken in het weekend, ben ik tevreden. No pressure, no nothing.

Nieuw sportdoel

En doe ik dit alles met een doel? Uiteraard: ik functioneer beter met een doel. Dit jaar is het nog allemaal vrijheid-blijheid, maar volgend jaar staat er toch echt weer iets op de planning. Wat dan?

De sprint triathlon van Weert in juni 2018

Ein-de-lijk. Aangezien ik deze twee jaar geleden al wilde doen maar deze moest cancelen door… *tromgeroffel*… blessures.

Dat betekent overigens ook dat ik deze winter het zwemmen nog op moet pikken. Dat wordt wel nog een dingetje aangezien zwemmen een sport is die je echt moet leren, terwijl je beter kunt worden in hardlopen en fietsen door het gewoon vaak te doen. Ik hoop dat ik ergens borstcrawl les kan regelen, want dat heb ik wel nodig, denk ik.

Anyway: dit is dus de huidige status van zaken.

Langzaam maar zeker (maar zeker langzaam) krabbelen we weer op.

Op naar een blessurevrij sportleventje!

CarlijnS :Expert in genieten van het leven. Houdt van hardlopen, wielrennen en snowboarden. In het dagelijks leven een online marketeer / SEO specialist die houdt van versgemalen koffie in de ochtend, goed eten, Netflix, Ice Tea Green, een good-hair-day en reizen. Wil het liefst élk mooi plekje van de wereld gezien hebben.