Travel: Nicaragua in een vogelvlucht

Travel nicaragua telica sunset

Aaand I’m back. Na 2,5 week Nicaragua ben ik weer geland op Nederlandse bodem. Het was heel erg indrukwekkend, heel erg warm en heel erg gaaf! Ik heb de nodige actieve vulkanen beklommen, lava gezien (#bucketlist) en gezwommen in kratermeren. Ik heb gekayakt tussen talloze kleine eilandjes, de mooiste zonsondergangen gezien en heerlijk rondgescooterd door lokale dorpjes. Ik heb actieve dingen gedaan, maar ook gerelaxt in hangmatten en veel gelezen. Ik heb met de lokale chicken bus gereisd, heb op een ferry gezeten en ben verder met taxis en busjes overal gekomen waar ik moest zijn. Ik heb in verschillende hostels overnacht, in tig stapelbedden geslapen en ’s nachts immense hitte doorstaan omdat de ventilator mijn bed niet niet haalde. Nicaragua was absoluut een bijzondere en toffe ervaring!

Heel anders dan Azië

Reizen in Centraal Amerika is toch wel een beetje anders dan in reizen in Azië. Waar je in Azië gemakkelijk kunt overleven met Engels, is in Nicaragua en andere landen in Centraal Amerika de Spaanse taal echt noodzakelijk. Laat ik nu toevallig geen enkel woord Spaans spreken. Ja, dat was wel even een issue. Gelukkig kwam ik in de shuttle van het vliegveld naar het eerste hostel een Nederlands reismaatje tegen die wel een prima woordje Spaans kan babbelen. Daarnaast klikte het gewoon goed, dus we hebben dan ook bijna 2 weken samen gereisd.

nicaragua travel

Ik neem je in een vogelvlucht mee naar de must do’s in Nicaragua:

León: Volcano boarden & Telica sunset

León is een mooie stad ten noorden van de hoofdstad Managua. De stad zelf is relatief nieuw, omdat de oude stad León enige tijd geleden werd verwoest door een vulkaanuitbarsting. Vervolgens heeft men besloten om de stad elders weer op te bouwen, want aan de rand van zo’n vulkaan is natuurlijk ook wel een beetje tricky.

In León bezoeken we onder andere de kathedraal, waar je op het hagelwitte dak mag rondlopen. Je wordt beloond met een schitterend uitzicht over de stad.

Verder gaan we uiteraard volcano boarden, dé activiteit in Nicaragua. We beklimmen we de jongste vulkaan van de wereld, de Cerro Negro vulkaan, waar we vervolgens vanaf “boarden” (lees: sleeën). Volcano boarden is écht een van de must do’s. Niet alleen omdat het erg mooi is (vooral de hike naar boven en het uitzicht vanaf de de vulkaan), maar ook omdat de vulkaan op het punt staat om uit te barsten. Normaal gesproken gebeurt dit ongeveer om de 7 jaar, maar de laatste uitbarsting is inmiddels 17 jaar geleden. De kans is groot dat volcano boarden na een uitbarsting niet meer mogelijk is. Ik kan ‘em in ieder geval afstrepen van mijn bucketlist!

travel nicaragua cerro negro volcano boarding

volcano boarding nicaragua

We besluiten ook nog de Telica vulkaan mee te pikken. Het schijnt namelijk dat je in deze vulkaan lava kunt zien en dat je tevens mag genieten van een schitterende zonsondergang. Je weet wat ze zeggen: “one can never see too many beautiful sunsets”. We kunnen kiezen tussen de overnight tour, inclusief een nacht kamperen op de vulkaan. Wij besluiten echter om te kiezen voor de daytour. Eerst ga je met een jeep zover mogelijk naar boven. Vervolgens hike je nog pakweg een uurtje naar boven om daar te genieten van de meest magische zonsondergang ooit. Check ook de vulkaan op de achtergrond.

telica sunset volcano nicaragua

Na de zonsondergang dalen we een stukje af richting een bat cave, waar de vleermuizen je letterlijk om de oren vliegen. Leuk om een keer te zien. Vervolgens is het écht donker en kunnen we richting krater, waar we de lava zien gloeien. Een hele onwerkelijke ervaring om daadwerkelijk aan de rand van een vulkaankrater te staan. Het is helaas erg lastig vast te leggen op camera, omdat het zo donker is.

Leuk: Volcano Day, de tour company waarmee ik de tour deed, maakte een promo op de dag dat ik meeging. Zie hier de video: I’m in it!

Gallopinto @ Las Penitas Beach

Vanuit León nemen we een taxi naar Las Penitas beach: een relaxt strand. Hier maak ik voor het eerste kennis met de lokale dish: Gallopinto. Dit is eigenlijk een soort rijst met bonen, gecombineerd met bijvoorbeeld kaas en ei. Ik hou écht ontzettend van rijst en ik vind gallopinto dan ook prima te doen. Aangezien ik echter maar 2,5 week op reis ben, hoef ik niet per se zo goedkoop mogelijk te eten. Daarom is dit ook de enige keer dat ik gallopinto eet. Ik ben toch meer van de Mexicaanse dishes die ze ook overal in Nicaragua aanbieden. Favoriet? Quesadilla met kip. Nom!

las penitas beach nicaragua

Granada: Masaya volcano & kayakken door de Isles of Granada

Na een busreis from hell (20 mensen in een 10-persoonsbusje en een kapotte versnellingsbak), komen we aan op onze volgende bestemming: Granada. Een heel relaxt stadje. Na wat city exploring gaan we diezelfde avond nog naar de Masaya Volcano. Gelukkig hoeven we niet te hiken in deze tour, want het regent. We worden letterlijk aan de rand van de krater gedropt. Door de heftige zwavelzuur dampen mag je maar 10 minuten bij de krater blijven. Omdat het regent, hebben wij gelukkig geen last van de dampen.

Wanneer je in de Masaya vulkaan kijkt, kun je duidelijk de lava zien. Ik doop het geheel tot “Gate to Mordor”. Beslist mooi om te zien!

De volgende dag maken we een schitterende kayak-tocht door de Isles of Granada. Door een vroegere vulkaanuitbarsting zijn tal van eilandjes ontstaan, sommige inmiddels bewoond en sommige onbewoond. Er zijn in ieder geval overal verschillende dieren en vogels te vinden. We gaan ook nog richting een apeneilandje. We mogen ze zelfs voeren.

nicaragua isle of granada kayak

Laguna de Apoyo: Relaxen aan een kratermeer

Na Granada gaan we naar Laguna de Apoyo. Dit kratermeer is 23.000 jaar geleden ontstaan doordat een vulkaan na de vele uitbarstingen instortte onder zijn eigen gewicht. Dit grote gat vulde zich met water, et voilá. Je kunt hier niets, behalve gewoon heerlijk relaxen. Lekker lezen aan het strand, beetje in een tube ronddobberen in het meer, kayakken en paddle boarden. ’s Avonds komt het hele hostel samen voor game night: Live Cluedo. Ons team wint zelfs!

laguna de apoyo nicaragua

Isla de Ometepe

Nu gaan mijn reismaatje en ik uit elkaar, maar ga ik verder met een nieuw reismaatje die ik heb ontmoet in Laguna de Apoyo. Samen nemen we een shuttle naar San Jorge, alwaar we de veerboot naar Isla de Ometepe pakken. Dit is een eiland dat is ontstaan rondom twee vulkanen. We logeren dichtbij de haven. Ik twijfel heel erg over een hike naar de Concepción vulkaan. Ik hoef niet per se helemaal naar boven (aangezien dit een hike van 10 uur is), maar ik ontmoet dus alleen maar mensen die de héle trekking willen doen. Na een hoop getwijfel besluit ik om de hike te laten zitten (ik heb immers al twee vulkanen opgehiked in Nicaragua), en ga met Joyce mee scooteren. De hele dag racen we rond over het eiland, heel erg mooi!

isla de ometepe nicaragua travel

We bezoeken onder andere Oyo de Agua, een soort natuurlijk zwembad met schitterend kristalhelder water. Een waar paradijsje in de jungle. Leuk: je kunt er een verse kokosnoot kopen die je eerst kunt leegdrinken en vervolgens kunt laten openmaken om ‘em leeg te eten. Healthy.

Naar San Juan del Sur?

Na Isla de Ometepe staat eigenlijk San Juan del Sur op de planning. Deze kustplaats staat echter bekend als party bestemming, en daar heb ik eigenlijk niet zo’n zin in. Aangezien dit mijn gewone vakantie is (als in: break from work), wil ik ook een beetje uitgerust terugkomen. Ik besluit San Juan del Sur dan ook te skippen en ga terug naar Granada om daar de laatste dagen al chillend door te brengen. Geen tours meer, maar juist veel lezen in de hangmat, lekker eten bij fijne restaurantjes, alvast mijn trainingsschema voor na de vakantie samenstellen en zulke zaken.

Een mooi einde van een schitterende vakantie.

Fun facts about my trip to Nicaragua:

• Alles draait om vulkanen in Nicaragua. Zelfs alle tours hebben allemaal wel iets met vulkanen te maken.
  • Ik heb nog NOOIT zoveel Nederlanders gezien op een reisbestemming. Dit had ik nooit verwacht, aangezien ik redelijk origineel dacht te zijn met mijn keuze voor Nicaragua. Behalve Nederlanders zaten er ook veel Duitsers, Zwitsers, Canadezen en Amerikanen.
  • In Nicaragua serveren ze bijna overal plantain bij. Dit is familie van de banaan, maar kan niet rauw worden gegeten. Daarom frituren ze het tot een soort chewy chips.
  • In één hostel besloot een backpacker (waarschijnlijk high on drugs) een WC-pot van de muur te rukken en naar buiten te smijten. Gelukkig was dit aan de andere kant van het hostel, dus ik had er verder geen last van. Dit is het enige “aparte” wat ik heb meegemaakt in de hostels.
  • Ongedierte zit er bijna niet. Ik heb in totaal 3 levende kakkerlakken gezien, allemaal buiten.
  • Bicycle taxi’s zijn leuk, maar proberen je maximaal op te lichten. Zo betaalden we 60 cordoba (ong. 2 dollar) per persoon voor een 3 uur durende busreis naar León, en wilde de bicycle taxi ons 400 cordoba (ong. 15 dollar) per persoon laten betalen voor een ritje van een kwartier, van busstation naar hostel.
  • Ze hebben nagenoeg overal koude douches in hostels. Op zich niet zo’n probleem, aangezien ik in het “koude” seizoen daar was en het alsnog 30 graden was.
  • Je kunt in Nicaragua beter geen kraanwater drinken als reiziger zijnde. Maar als je een smoothie bestelt, dan gebruiken ze ijsblokjes van kraanwater, en ze gebruiken ook kraanwater om de smoothie iets vloeibaarder te maken. Je krijgt daardoor steeds kleine hoeveelheden binnen, waardoor je uiteindelijk immuun wordt.